IDEE JA VISIOON
- Mitmekeelsus on paljukultuurilises maailmas toimetuleku võti
- Keelekümblusprogrammi lõpetajad tulevad hästi toime Eesti ühiskonnas, säilitades oma rahvusliku identiteedi
FAKTE
- Keelekümbluse alguseks loetakse aastat 1965, mil Kanada lapsevanemate algatusel hakkasid ingliskeelsed lapsed kõiki aineid õppima prantsuse keeles
- Eestis alustati keelekümbluse kavandamisega 1998. aastal, esimesed keelekümblusklassid avati 2000. aastal.
- Programmi rakendust toetasid Haridus- ja Teadusministeerium (HTM), Toronto Koolivalitsus ja Soome Kooliamet
- Keelekümblust ohjab HTMi toel ning rahastusel Integratsiooni ja Migratsiooni Sihtasutus Meie Inimesed
- Keelekümblusprogramm järgib riiklikku õppekava ja on vanemale, lapsele ja haridusasutusele vabatahtlik
- Keelekümbluses on samaaegselt tähtsustatud aine, keel ja õpioskused
- Programmis on eestikeelse õppe maht vähemalt 60%
- Keelekümbluskoolid ja -lasteaiad juhinduvad ühtsetest metoodika põhimõtetest
KEELEKÜMBLUSPROGRAMMI EESMÄRK ON, ET ÕPILASED…
- jõuavad ea- ja võimetekohaselt edasi kõigis õppeainetes
- saavad eesti keelest aru ning räägivad, loevad ja kirjutavad eesti keeles, suudavad jätkata õpinguid nii eesti kui ka vene keeles
- valdavad vene keelt eakohasel tasemel
- säilitavad oma rahvusliku identiteedi ning suhtuvad lugupidamisega teistesse kultuuridesse
ÕPPE JAOTUS
- Varases keelekümblusprogrammis on õpilased kas lasteaiast või 1. klassist põhikooli lõpetamiseni. Põhikooli lõputunnistus tõendab, et nad on õppinud eesti keeles ja on seega tulevikus keeleeksamitest vabastatud.
- Hilises keelekümblusprogrammis osaleb õpilane 6.–9. klassini, kokku 4 aastat.
ÕPPEVARA
- Ühislugemise raamatute sari lasteaiale ja 1. klassile
- Õpikud ja töövihikud esimesele kooliastmele
- Aine- ja keeleõpet siduvad ja õpioskusi arendavad töölehed põhikoolile
UURINGUD
- Keelekümblusprogrammi kohta on tehtud uuringuid alates 2001. aastast
- HTMi ja Integratsiooni Sihtasutuse tellimusel on valminud ligi 10 uuringut
- Eesti ülikoolides on valminud 20 teadustööd
- TLÜ Haridusuuringute Keskus: Keelekümbluse 2007–2008. aasta uurimuse aruanne
- Valdav osa keelekümblusklasside õpilastest (86%) on oma valikuga rahul
- Pärast 9. klassi lõppu plaanib õpinguid eesti keeles jätkata 71% õpilastest
- Keelekümblusprogrammi eelised lapsevanemate arvates: õpilaste keeleoskuse paranemine; sujuv üleminek eesti keelele; head õpetajad; õpimeetodid; ekskursioonid, laagrid ja ühisprojektid eesti koolidega.
Müüdid, mida kogemused ega teadusuuringud EI KINNITA!
- Teises keeles õppimisega saavad hakkama ainult eriti andekad
- Teises keeles õppimine vähendab oluliselt õpilaste ainealaseid teadmisi
- Lastel on oluliselt raskem õppida, sest eesti keelt mitte valdavad vanemad ei saa neid toetada
- Lastest kasvavad nn poolkeelsed – nad ei saa korralikult selgeks ei oma emakeelt ega teist keelt
- Reaalaineid on teises keeles raskem õppida
|